Maak je voldoende ruimte voor strategisch denken?

Strategie ontwikkelen is geen dagelijkse activiteit. Als ondernemer of manager richt je je vaak op verbeteren door steeds opnieuw problemen aan te pakken. Van strategie veranderen doen we minder vaak. En gaat het goed dan stel je dat vaak nog even uit. Zo raakt het strategisch denken in bedrijven naar de achtergrond. Tot je het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen. Ook als je niet met strategie bezig bent, hoort strategisch denken bij je rol als leidinggevende. Buiten liggen kansen en bedreigingen, binnen de middelen, capaciteiten en werkwijzen. Schenk jij tijdig en voldoende aandacht aan nieuwe strategieën waarmee jouw bedrijf en team verder brengt?

Tips:
  1. Besef dat strategie gericht is op het organiseren van concurrentievoordeel in de markt. Bedenk waarin jij met je bedrijf het verschil maakt.
  2. Evalueer positionering met enige regelmaat op klantbehoeften, variëteit in producten of dienstenaanbod en op basis van toegang.
  3. Weet wat concurrenten doen en hoe dat verschilt van wat jouw bedrijf doet.
  4. Genereer gestructureerd ideeën op basis van uitbouwen wat goed gaat, iets nieuws doen en op opportunistisch reageren op nieuwe kansen.
  5. Breng ideeën bij elkaar, zorg voor onderbouwende data, maak keuzes, stel doelen, verdeel het werk en gaan!

Getriggerd? Laat hieronder je vraag achter en wij nemen contact met je op.